Designkonferansen Y leverte

Hele UX-teamet i Headit har i år deltatt på den digitale utgaven av den årlige designkonferansen Y-Oslo. Y blir tradisjonelt arrangert på Youngstorget i Oslo, men har i år, som alle andre måtte finne andre løsninger. Mari og Michelle deler noen høydepunkter fra årets digitale konferanse.

 

Først og fremst var vi litt spente på om "det skulle bli litt som å se på youtube hele dagen". Bekymringen avtok litt da vi tidlig på morgenen fikk en liten godtepose og en kaffekopp fra Y servert på døren. Og ble fullstendig avkreftet halveis ut i programmet som var en fin variasjon av gode foredrag, debatt fra studio, musikkinnslag og kommentarer fra chatten. Her kommer en oppsummering av hver av deres favoritt.

 

Maris favoritt var fra Melissa Perri "Escaping the build trap" 

Melissa fortalte om sine erfaringer med produktutvukling fra lange kravspesifikasjoner via smidig utvikling. Hovedbudskapet til Melissa var at smidig arbeidsmetodikk fokuserer mer på selve utviklingsprosessen enn at folk faktisk bruker produktet og får verdi ut av det.

Jeg har jobbet i mange smidige prosjekter og merket at det er sååå fort gjort å bli opptatt av prosessen, hvordan teamet jobber sammen og hvor fort vi kan få ut ny funksjonalitet.. Backlogen vokser og det er så mange funksjoner vi har lyst til å bygge. Men skaper vi faktisk verdi for brukeren?

Melissa brenner for det å lage en god produktstrategi, basert på brukerinnsikt og eksperimentering, som kan hjelpe teamet med å ta gode beslutninger. Det er når vi setter oss mål for hva vi ønsker å oppnå med det vi lager og begynner å måle dette, at vi virkelig vet om vi har lykkes!

 

Michelles favoritt er fra Eivind Lund - det er ikke kundene det er deg.

Eivind Lund er virkelig en person som kan få deg til å le og skamme deg på en og samme tid. Han fanget raskt min oppmerksomhet i introduksjonen da han adresserte “ alle de som brenner for å lage gode kundeopplevelser”. Jeg følte meg spesielt truffet da setningen er som tatt ut fra min cv. Videre adresserte han 2 såkalte kjempeproblemer:

 

Kjempeproblem 1:

"De som bestemmer møter ikke kunder, og de som møter kunder bestemmer ikke."

Kjempeproblem 2:

"Automatiske løsninger for god kundeopplevelse virker bare når det ikke trengs"

 

I flusten av hysteriske eksempler fra egenlevde opplevelser fra automatiske og menneskelige kundebehandlere på nett fikk han frem budskapet klart og konkret.

 

Ikke vær en dust.

Det er sjeldent kundebehandlerne som er dust, de er ofte veldig hyggelige og gjør alt det de kan for å hjelpe. Det er de som lager systemer for kundebehandlerne som er problemet. Hvis kundebehandlerne har gode systemer og organisasjonen er rigget for stadig forbedring av disse systemene blir kundene også mer fornøyde. Avslutningsvis har jeg notert meg noen gode råd. Jeg vil gjerne fortsette å “brenne for å lage gode kundeopplevelser”, men jeg skal gjøre mitt beste for å ikke være en dust.



x