Laget mitt med nytt design til sesongstart

Selskapet Rubic trengte ønsket nytt design og flyt på appen «Laget mitt» og valgte Headit til jobben. «Innsikt om brukeren» var stikkordet for å gi lag og foreninger en enda bedre app i kommunikasjonen med sine medlemmer.

«Laget mitt» er kommunikasjonsappen til Rubics komplette drift- og administrasjonsverktøy for lag og foreninger. Appen brukes i kontakt mellom klubb, lagenes støtteapparater, medlemmer og foresatte. Her inviteres det til treninger, kamper og andre arrangementer, hvor brukerne melder seg på eller melder forfall. Appen er klubbens sentrale informasjonskanal og er også inngangsporten til betaling av medlemskontingenter og treningsavgifter. Her vil alle klubber, lag og foreninger man er medlem i samles i en enkelt oversikt. Rubic har nærmere tusen lag og foreninger som kunder, med til sammen 300.000 brukere.


Rubic skal skape suverene brukeropplevelser som sikrer de beste løsningene for frivilligheten.

Appen «Laget mitt» er en viktig del av det. Den ble utviklet tilbake i 2015, så nå var det på tide å fornye den. Headit med deres kompetanse var et enkelt valg, sier Pål Bergersen, daglig leder i Rubic.
Innsikt i brukernes behov

UX-designer Michelle Stefansen i Headit ledet arbeidet. UX (User Experience) eller brukeropplevelse på norsk, skal legge til rette for at de som er inne og bruker løsningen har tilgang på det som er det viktigste for dem.
- Derfor er det så viktig å vite hvem brukerne er, og hva de vil. Vi har snakket med og utført små kvalitative tester på superbrukere for å sikre at appen svarer til deres behov til enhver tid. Alt innhold på skjermen som ikke er relevant for en bruker der og da vil oppfattes som støy, og mye støy kan føre til irritasjon. Derfor er innsikt om brukeren viktig for at vi skal lage løsninger som er både til glede og nytte, sier Stefansen.


Smidig og effektiv prosess

Rubic ønsket en rask og effektiv prosess og tverrfaglig samarbeid med Rubics utviklingsteam. Arbeidet ble gjennomført på samme vis som Headit også benytter på større prosjekter. Et felles prosjektteam fra Rubic og Headit jobbet i et smidig (agilt) rammeverk. I korte trekk betyr det at målet i større grad «blir til» i prosessen, fordi man erkjenner at ikke alle faktorer er kjent når man starter opp arbeidet. Prosjektet deles opp i flere etapper (iterasjoner), der man etter hver etappe evaluerer og eventuelt omprioriterer hvis forutsetningene endrer seg.


Fornøyde brukere

- Det dukket opp noen utfordringer på veien, men de løste vi etter hvert, slik det skal gjøres i et godt agilt prosjekt med raske beslutninger, sier Bergersen.
Den nye versjonen av Laget mitt er blitt tatt godt imot.
- Vi i Rubic er veldig fornøyd, og vi har også fått gode tilbakemeldinger fra kundene våre, sier Bergersen.



x