Medarbeiderdrevet innovasjon gjennom Krafttak mot kreft

For at innovasjon skal skje må man tilrettelegge for det. I mars arrangerte Data Science-teamet i Headit en intern konkurranse for å få i gang kreativiteten rundt mulige Data science-prosjekter. For alle som bidra ville vi donere 1000 kroner per person til et veldedig formål.

 

20 000 kr til kreftforeningen og 56 idéer for bruk av Data science

Oppgaven gikk ut på å finne nye verdiforslag ved bruk av Data science. Totalt 56 idéer kom inn innen en rekke områder. For eksempel hvordan man kan predikere snøbrøyting basert på lokale værdata og trafikk. Eller hvordan man kan predikere optimalt oppsett av kollektivtransport ved å basere seg på bebyggelse, bevegelsesmønstre, historiske trafikkdata, skoletider og historisk billettsalg.

Nå skal de beste idéene prioriteres og jobbes videre. Prioriteringskriteriene vil basere seg på den reelle bruksverdien idéen gir og om den eventuelt bidrar til FNs bærekraftsmål. 

 

FNs bærekraftsmål 2021


 

Krafttak mot kreft


Vi valgte den landsomspennende aksjonen Krafttak mot kreft som vårt formål. På grunn av coronasituasjonen har ikke innsamlingsaksjonen vært mulig å gjennomføre med bøssebærere i år. Kreftforeningen i Norge gjør et fantastisk arbeid med informasjon, forskning og forebygging av kreft. Noe vi satte stor pris på da en av våre egne ble rammet. 

I tillegg til bidraget fra selskapet har vi opprettet en egen innsamlingsbøsse der de ansatte har bidratt fra egen lomme. Bli gjerne med å støtte det gode arbeidet Kreftforeningen gjør ved å donere her:

https://innsamling.kreftforeningen.no/kmk2021/5-16442

 



x